Hoi Astrid, ik wil je laten weten hoe ontzettend fijn ik jouw meditaties vind. En ook de tips doen mij zo goed. Een baken voor mijn welzijn! Ik wil je er graag weer eens voor bedanken. (Anja S.) 

 

Dank je wel lieve Astrid voor deze geweldige meditatie. Ik wilde er niet mee stoppen! Ook al heb ik je woorden al zo vaak gehoord, het is alsof ik ze vandaag pas echt hoor en of het besef van de wereld van lichamelijk gewaarzijn, zintuigen, adem, sensaties, en haar uitwerking pas echt tot me doordringt en de ontspanning die het teweeg brengt t.o.v. het begrijpen en het vechten in het hoofd. (Anoniem) 

Welkom, ik vertel je graag iets over mezelf

Mijn naam is Astrid van Wesenbeeck, ik ben in 1974 geboren in Brabant en in Utrecht blijven hangen na een studie Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Vanaf de zomer van 2019 woon ik in Tienhoven - Oud Maarsseveen, een paar kilometer ten noorden van Utrecht. Ik ben het liefst in de natuur, ik woon graag in een kleine gemeenschap waar de mensen elkaar kennen en ik heb een diepe liefde voor paarden en meditatie.  

 

Een belangrijk thema in mijn leven is het vinden van richting. Ik heb ervaren dat het vinden van richting niet zo zeer uit denkprocessen volgt, maar juist meer uit het loslaten van het bekende narratief en het onderzoeken van het onbekende. Yoga en meditatie zijn voor mij prachtige beoefeningen en methodes die helpen bij het loslaten en het onderzoeken.    

 

Een ander belangrijk thema in mijn leven, is het bewonen van mijn lichaam. Dit thema ontstond toen mijn lichaam in 2009 aangaf dat het genoeg was. Dit resulteerde in een depressie, angstaanvallen en een hardnekkige slaapstoornis. Juist deze periode, ik was toen midden dertig, bleek de ultieme uitnodiging van mijn eigen lichaam om terug naar huis te keren. En dat ging niet zonder de juiste hulp. De instructie van mijn toenmalige psychotherapeut "je moet gaan voelen", hielp me niet en vergrootte de paniek. Ik had immers geen idee hoe dat moest, voelen.  

 

Het werkelijk kunnen voelen en ervaren van mijn lichaam als een zelfregulerend en betrouwbaar thuis, leerde ik via yoga en yoga nidra meditatie. Maar daar ging de bodyscan die hoorde bij het boek "Mindfulness en bevrijding van depressie" aan vooraf. In de periode waarin ik niet kon slapen en ontspannen, bood deze geleide meditatie van ca. 40 minuten het enige moment waarop ik even in een staat van ontspanning kon zijn. Uit het hoofd. Uit de pijn. Deze meditatie bood de eerste parels van innerlijke veiligheid voor mijn zenuwstelsel. 

 

Vanaf het moment dat ik weer enigszins kon slapen en wat op adem kwam, heb ik mij vol overgave in yoga en yoga nidra verdiept. Yoga vanuit herinnering, want in mijn studentenjaren had ik drie jaar lang hatha yoga les gehad van Rob Obermeijer in Utrecht en yoga nidra als vervolg op die fijne mindfulness bodyscan. Uit mijn liefde voor yoga nidra heb ik het iRest yoga nidra certificatietraject doorlopen.

 

Toen ik dacht te weten wat voelen werkelijk was, ontdekte ik de Feldenkrais methode en somatische yoga, en ging er weer een heel nieuwe wereld voor mij open. 

 

Via (somatische) yoga en (iRest) yoga nidra meditatie leer ik steeds opnieuw om mijn lichaam in volledigheid te bewonen. Steeds opnieuw, omdat onze maatschappij zo uitnodigt uit om het lichaam enkel als functioneel en dienend te beschouwen en behandelen.   

Van yoga naar voelen naar trauma naar heelheid (yoga)

 

Doordat ik mijn lichaam steeds beter leerde kennen en ik er daardoor ook steeds gemakkelijker in kon verblijven, veranderde mijn lichaamsbewustzijn. Een paniekaanval waarin ik mijzelf eerder verloor, werd bijvoorbeeld vervangen door een paniekaanval waar ik mij bewust was van sensaties zoas zweten, hoge hartslag en benauwdheid in de borst. Ik had geleerd afstand te nemen en daardoor kregen sensaties beter de kans om zich te voltrekken. Zo kon ik gaan ervaren dat alles een begin, een midden en een eind had. 

 

Ik constateerde na een tijdje dat bepaalde moeilijke reacties van mijn lichaam naar de achtergrond begonnen te verdwijnen en op een bepaald moment zelfs achterwege bleven. Dit ontwaakte in mij een diepe interesse in trauma en traumaverwerking via een lichaamsgerichte benadering.

 

Mensen van wie ik enorm veel leer via literatuur en online trainingen, zijn Bessel van der Kolk (zijn "The body keeps the score" fungeert nog steeds als een van de belangrijkste gidsen voor me), Peter Levine, Stephen Porges, Deb Dana en Ruth Lanius. Ik bewonder deze mensen ook omdat ze in staat zijn best complexe materie (over bijvoorbeeld het trauma en het brein) op een heldere manier over te brengen. 

Mijn verlangen

Mijn verlangen is om mensen te helpen bij het herverbinden met het lichaam zodat ze in het lichaam hun eigen innerlijke gids kunnen ontmoeten en een diep vertrouwen in zichzelf en in het eigen referentiesysteem kunnen ontwikkelen.

 

Mijn verlangen is ook om samen met mensen te ontdekken dat we niet "kapot" zijn omdat we erge dingen hebben ervaren. Mijn verlangen is om samen te voelen, te ervaren en in te zien, dat ons zenuwstelsel eigenlijk altijd voor ons aan het werk is en gericht is op overleven. En dat we het kunnen helpen om oude patronen, die ooit heel functioneel waren maar nu destructief zijn, te transformeren tot nieuwe, dienstbare patronen, vol levendigheid en energie.     

 

Naast het lichaamswerk heb ik een fijne baan bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, waar ik mij inspan voor een betere verbinding tussen wetenschap en samenleving. 

Inspiratie

De volgende methodieken, mensen en bronnen zijn voor mij zo belangrijk, dat ik ze hier speciale aandacht wil geven:  

 

iRest yoga nidra - ontwikkeld door Dr. Richard Miller, klinisch psycholoog, yogi en spiritueel leraar. In het iRest certification programma dat ik in 2019 heb afgerond, heb ik mij verdiept in trauma en in het onderzoeken en helen van trauma via een body-mind benadering. De vraag die voor mij centraal stond was: hoe kun je je via een meditatie veilig voelen in je lichaam als je geen of heel weinig herinneringen aan veiligheid hebt? Een belangrijk onderdeel van het iRest Certification Traject, was het vaardig worden in het faciliteren van de Dyad; een co-meditatie waarin je leert luisteren, ruimte bieden en verkennen. Meer over iRest Yoga Nidra.

 

Somatische yoga - een manier van yogabeoefening met invloeden van Moshe Feldenkrais en Thomas Hanna. Docenten die een somatische, functionele benadering hebben en met wie ik oefen en van wie ik leer, zijn Donna FarhiLisa Petersen en Peter Blackaby. Een vraag die Donna Farhi stelde in een van de workshops die ik bij haar volgde luidt: hoe wil je kunnen bewegen en voelen als je 90 bent? Wat wil je dan nog kunnen doen? En zijn de oefeningen die je nu doet, dienstbaar aan dat verlangen? Op de websites van Lisa Petersen en Peter Blackaby vind je een aantal verwijzingen naar buitengewoon goede online lessen. Door het te doen, ervaar je het beste wat het is. Je bent ook welkom in een van de groepslessen die ik geef.

 

The Body Keeps the Score - boek van professor Bessel van der Kolk. Van der Kolk onderstreept het belang en vooral de kracht van de lichaamsgerichte benadering in het transformeren van klein en groot trauma en depressie. The Body Keeps the Score is een geweldig boek dat gaat over hoe we ons lichaam kunnen terugvinden als een prachtig zelfregulerend geheel. Een veilige plek om te zijn. Het is een boek dat gaat over jou en mij. Ik raad je ten zeerste aan om het te lezen. De Nederlandse uitgave heet Traumasporen. Het boek is een gids voor mij geworden en de online trainingen van Bessel van der Kolk en traumadeskundigen als Stephen Porges, Pat Odgen, Deb Dana en Peter Levine, bieden een uitstekende manier om mij hier verder in te verdiepen.

Het officiële gedeelte ;)